چگونه کارواش تأسیس کنیم

چگونه کارواش تأسیس کنیم

چگونه کارواش تأسیس کنیم؟ سوالهایی که در خصوص تأسیس یک کارواش برای شخص وجود دارند گوناگون هستند و داشتن پاسخ درست و کامل برای این پرسشها میتواند آینده کاری را برای وی تعیین کند. در این مقاله سعی کرده ایم پاسخ برخی از این پرسشها را بدهیم.

  

تاسیس کارواش می‌تواند یک کسب‌وکار سودآور و جذاب برای بسیاری از افراد باشد. با این وجود این کسب‌وکار نیز مانند هر کسب‌وکار دیگری نیازمند آشنایی با چالش‌ها، منابع مالی و تجهیزات و ماشین آلات گوناگون است. هرچه شما با این موارد با دقت و جزئیات بیشتری آشنا باشید؛ بهتر می‌توانید شرایط گوناگون و میزان هزینه و درآمد آن را محاسبه کرده و در نهایت پیشبینی دقیق‌تری از آینده کسب‌وکار خود داشته باشید. بنابراین اگر می‌خواهید با جزئیات این موضوع بیشتر آشنا شوید. این مقاله وب‌سایت آذین صنعت را به دقت مطالعه کنید.

  


لیست لوازم کارواش

با توجه به گسترش جامعه و افزایش تعداد خودروها و مشغله و کمبود زمان برای شستشوی شخصی خودرو، نیاز به کارواش‌های مجهز احساس می‌گردد؛ و این مقاله یک راهنمای راه اندازی کارواش به زبان ساده است. اغلب کارواش‌های موجود در کشور ما از نوع دستی یا سنتی هستند؛ و به همین شکل بازار کار گسترده‌ای را در سراسر کشور به خود اختصاص داده‌اند. کارواش یکی از مشاغل خدماتی است؛ که نیاز به تخصص پیچیده و آنچنانی ندارد؛ و می‌توان به راحتی از طریق آن کسب درآمد نمود. یکی از معضلات تأسیس کارواش نسبت درآمد به سرمایه‌گذاری اولیه آن است. البته بسته به سرمایه اولیه‌ای که شما در این کار می‌گذارید؛ ممکن است درآمد مناسبی نیز عاید شما شود.

در این بین آشنایی با انواع کارواش می‌تواند کمک شایانی به شخصی که قصد تاسیس کارواش دارد بنماید. همچنین باید توجه کنید که بسته به تعداد ایستگاه‌های شستشویی که نیاز دارید؛ ممکن است قیمت راه اندازی کارواش متغییر باشد. در حال حاضر که این مقاله را برای شما آماده میکنیم بودجه حداقلی 12 میلیون تومان و حداکثری 20 میلیون تومان برای راه اندازی یک کارواش دستی مورد نیاز است. البته قیمتی که در اینجا ذکر شد فقط برای تهیه تجهیزات اولیه در نظر گرفته شده است؛ و سایر هزینه‌ها از جمله حقوق کارکنان، ملک مدنظر، هزینه‌های آب و برق و... در آن منظور نشده است. در ادامه لیست نیازمندی‌ها، لوازم و تجهیزاتی که برای تاسیس کارواش به آنها نیاز دارید را مطالعه می‌کنید.

روش کار کارواش‌های سنتی به این صورت است که ابتدا کل وسیله نقلیه را با کف و مواد شوینده کاور می‌کنند؛ و سپس با استفاده از فشار آب آن را تمیز می‌نمایند. توجه کنید که کارواش‌های اتوماتیک که نیاز به هزینه اولیه بالا برای راه اندازی دارند؛ مورد بحث ما نیست و در این مقاله نمی‌گنجند. کارواش یکی از مشاغل خدماتی است که نیاز به تخصص آنچنانی ندارد؛ و می‌توان به راحتی از طریق آن کسب درآمد نمود. یکی از معضلات تأسیس کارواش نسبت درآمد به سرمایه گذاری اولیه آن می‌باشد؛ که ممکن است نتواند در زمانی کوتاه هزینه‌های اولیه را پوشش دهد. هرچند بسته به سرمایه اولیه‌ای که شما در این کار می‌گذارید و محل تاسیس، ممکن است درآمد مناسبی نیز عاید شما شود.

  


مکان کارواش

مکانی که برای کارواش در نظر گرفته می‌شود باید از چند نظر دارای ویژگی‌های خاصی باشد. در درجه اول این مکان باید دارای ورودی و خروجی مناسبی باشد؛ تا خودروها بتوانند بدون مشکل وارد کارواش و لاین شستشو شده؛ و به راحتی نیز پس از شستشو از آن خارج شوند. بنابراین طبیعتا هرچه محل کارواش وسعت بیشتری داشته باشد؛ امکان استفاده از آن در حجم وسیع‌تر بیشتر بوده و رفت و آمد خودروها در آن ساده‌تر خواهد شد.

البته هر فضایی باتوجه به وسعت خود، می‌تواند به کمک تدابیری، مورد استفاده بهینه‌تری قرار بگیرد. مثلا در صورتی که زمین محل کارواش کوچک است؛ می‌توان محل شستشوی خودرو را از محل خشک کردن آن جدا نمود، تا فضای کمتری را اشغال نماید؛ و کار شستشو با سرعت بیشتری انجام شود.

اما به‌طور کلی برای هر ایستگاه کارواش (خودرو سبک) حداقل ابعادی حدود 5 متر طول و 5 متر عرض باید در نظر گرفته شود؛ تا کار شستشوی خودرو به سادگی ممکن شود.

علاوه بر ایستگاه‌های شستشو، هر کارواشی نیازمند چند فضای دیگر نیز می‌باشد. در درجه اول کارواش‌ها نیازمند محلی جداگانه (اتاقک) برای قرار دادن تاسیسات و تجهیزات گوناگون، شامل پمپ واترجت کارواش، پمپ باد، آب‌گرم‌کن و مخزن آب است.  متراژ اتاقک در نظر گرفته شده به تعداد و اندازه تجهیزات بستگی دارد. ولی طبق تجربه و به عنوان مثال برای یک کارواش با 4 ایستگاه شستشو، اتاقکی با ابعاد 2/5*5 متر کفایت می‌کند.

  


نکات قابل توجه در راه اندازی کارواش

  • تاسیس کارواش به صورت عملیاتی نیاز به دانش و تجربه کافی در زمینه‌های گوناگون دارد. به عنوان مثال باید نکات زیادی را در حین آماده سازی فضا در نظر بگیرید. در ادامه این بخش به صورت فهرست وار، 9 نکته کوچک اما بسیار مهم در این زمینه را مطرح کرده‌ایم.

    1. لوله‌کشی آب واترجت، باید با استفاده از لوله فلزی مانیسمان (لوله بدون درز) و به قطر 0.5 باشد.
    2. در محل مورد استفاده از تجهیزات آبی، جهت روشن و خاموش کردن پمپ، از کلید دو حالته ضد آب استفاده شود.
    3. تابلو برق دستگاه‌ها در محلی مناسب (درون اتاقک تاسیسات) قرار گیرد. همچنین جهت انتخاب مناسب و نصب صحیح تابلو برق، از متخصص برق استفاده شود؛ تا به نسبت میزان آمپر دستگاه‌ها، تابلو برق مناسب در نظر گرفته شده و نصب آن به صورت ایمن انجام شود.
    4. بسته به تعداد کارکنان کارواش، باید یک اتاقک جداگانه و مناسب برای استراحت و سایر نیازهای کارکنان تعبیه شود. این اتاقک معمولا نیازمند 10 الی 20 متر مربع فضا خواهد بود.
    5. سرویس بهداشتی جهت استفاده کارکنان و مشتریان وجود داشته باشد.
    6. محل استقرار مدیریت و یا کارکنان دفتری ایجاد شود.
    7. اتاقی جهت انتظار مشتری در حین شستشوی خودرو در نظر گرفته شود. البته می‌توانید از محل اتاق مدیریت نیز برای این کار به‌صورت مشترک استفاده کنید.
    8. می‌توان محلی را جهت رویت محصولات فروشی مانند اسپری‌های نظافتی، لوازم اسپرت و... در نظر گرفت. در صورت بزرگ بودن اتاق انتظار و یا مدیریت، می‌توان در قفسه یا ویترینی مناسب، این کار را انجام داد.
    9. تانکر آب برای مکان‌هایی که با مشکل دسترسی به لوله‌کشی آب شهری یا آب شهری با فشار کم مواجه هستند ضروری است.

  


لوازم مورد استفاده در کارواش

برای راه اندازی کارواش چه لوازمی مورد نیاز است؟ شاید این مهم‌ترین بخش از این مقاله باشد؛ که به دقت به بررسی لوازم و تجهیزات ضروری مورد استفاده در کارواش می‌پردازد.

  


پمپ کارواش (واترجت) صنعتی

اولین دستگاهی که برای کارواش لازم است پمپ کارواش صنعتی و یا همان واترجت است. برای هر ایستگاه شستشوی خودرو، باید یک پمپ کارواش در نظر گرفته شود. پمپ‌های کارواش انواع گوناگونی دارند؛ که بر اساس نیاز خود و بودجه اولیه می‌توانید نمونه مناسب را انتخاب کنید. اما فارغ از تفاوت برند و جزئیات ساختاری، یک پمپ کارواش بر اساس میزان فشار، دبی و قدرت موتور، سنجیده می‌شود. قدرت موتور بر اساس کیلو وات و اسب بخار، میزان فشار بر اساس واحد بار و دبی دستگاه بر اساس لیتر سنجیده می‌شود. طبیعتا هرچه دستگاه دارای عدد بالاتری باشد؛ از ظرفیت و قدرت بیشتری برای پاک‌کنندگی برخوردار است.

فشار دبی قدرت موتور
110 بار (تک فاز) 11 لیتر بر دقیقه 3.1 اسب بخار
2.3 کیلو وات
تکفاز
150 بار 13 لیتر بر دقیقه 5 اسب بخار
3.5 کیلو وات
سه فاز
200 بار 15 لیتر بر دقیقه 7.5 اسب بخار
5.7 کیلو وات
سه فاز
280 بار 15 لیتر بر دقیقه 10 اسب بخار
7.5 کیلو وات
سه فاز
300 بار 18 لیتر بر دقیقه 20 اسب بخار
15 کیلو وات
سه فاز
500 بار 24 لیتر بر دقیقه 30 اسب بخار
22 کیلو وات
سه فاز

  


جاروبرقی صنعتی

هر جاروبرقی صنعتی عموما برای دو ایستگاه پاسخگو و مناسب است. البته در حالتی که استفاده زیادی از آن شود؛ به ازای هر سه ایستگاه دو عدد جاروبرقی استفاده می‌شود.

جاروبرقی‌های صنعتی به صورت نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک و همچنین به صورت یک موتوره، دو موتوره و سه موتوره طراحی می‌شوند. قابلیت مکش آب یکی از ویژگی‌های خاص این جاروبرقی‌ها است. در ادامه با دو مدل جاروبرقی صنعتی مناسب برای کارواش آشنا می‌شوید.

  


کف ساز کارواش

یکی از تجهیزات کاربردی در کارواش‌ها، کف ساز است. کف ساز با تولید کف، اجازه می‌دهد تا سطح خودرو به راحتی توسط کف پوشیده شود. هر عدد دستگاه کف ساز عموما برای دو عدد ایستگاه مناسب و کافی است. این محصول باید به پمپ باد (حداقل 4 بار فشار) متصل شود؛ تا بتواند کف را تولید و پاشش نماید.  برای رویت محصولات اینجا کلیک کنید

   


نازل زیر شویی :

برای زیر شویی نیاز به چاله سرویس و یا جک بالابر می باشد که هزینه زیاد و فضای زیادی هم به خود اختصاص می دهد. برای حل این مشکل آذین صنعت نازل زیر شویی را عرضه نموده است که توسط آن می توان بدون نیاز خم شدن و یا چاله و جک و ...  فقط با اتصال شلنگ به نازل زیر شویی تمام نقاط را به راحتی شستشو داد. (دارای دو حالت تک نازل و دو نازل) برای رویت مشخصات و قیمت محصول اینجا کلیک کنید

  

   فیلم نازل زیر شویی :

  


صندلی شوی

از آنجا که صفرشویی یکی از کارهای تخصصی توسط کارواش‌هاست؛ به‌طور مرتب و برای همه خودروهای ورودی انجام نمی‌شود. بنابراین به‌طور معمول یک دستگاه صندلی شوی برای یک کارواش متوسط کافی است. در ادامه دو نمونه دستگاه صندلی شوی و مبل شوی مناسب برای صندلی خودروها و فرچه شستشوی صندلی معرفی شده است.

   


پمپ باد صنعتی

در کارواش های سنتی، پمپ باد جهت موارد زیر استفاده می‌شود:

  • نظافت داخل خودرو
  • پاک کردن آب از روی موتور
  • اتصال به کف ساز جهت تولید فوم (کف) شستشو

حداقل اندازه مخزن پمپ باد باید 250 لیتر باشد. هرچند در صورت استفاده از بیش از 2 عدد کف‌ساز، توصیه می‌شود؛ از پمپ باد با مخزن بزرگ‌تر استفاده کنید. همچنین حداقل فشار باد مناسب برای این کار 6 بار است.

  


مواد شوینده

مواد شوینده از جمله مواد مصرفی پرکاربرد و ضروری برای یک کارواش است. روزانه میزان زیادی مواد شوینده در کارواش‌ها مصرف می‌شود؛ و انتخاب نمونه مناسب و با کیفیت، در شستشوی بهتر و سریع‌تر خودروها نقشی اساسی دارد. در این زمینه انتخاب مواد شوینده مبل و صندلی شوی، از حساسیت بیشتری برخوردار است.

Mafra بهترین مواد صندلی شوی ساخت ایتالیا است؛ که با مخلوط کردن یک لیتر از آن با 20 لیتر آب، نتیجه بسیار خوبی در زمینه شستشوی رویه صندلی‌ها و درب‌های خودرو، به ارمغان می‌آورد.

    


اسپری نظافتی خودرو

عموما این نوع اسپری‌ها در کارواش جهت فروش به مشتری ارائه می‌شود؛ و می‌تواند یک درآمد جانبی مناسب ایجاد کند. اسپری‌های نظافتی خودرو برای شستشو و برق انداختن بخش‌های مختلف آن، از جمله داشبورد، لاستیک‌ها، موتور و... کاربرد دارد. در ادامه چند نمونه اسپری مناسب و باکیفیت در این زمینه را معرفی کرده‌ایم.

  


صندلی چرخدار تمیرگاهی

برای صفر شویی ؛ خدمات فنی بدنه و ... نیاز به صندلی چرخدار میباشد که مقاومت خوبی داشته باشد و بتوان به راحتی آن را جابجا نمود. جهت اطلاعات و قیمت محصول اینجا کلیک کنید

 


سطل زباله

جهت جمع‌آوری زباله‌های داخل خودرو می‌توانید از سطل‌های زباله چرخ‌دار صنعتی استفاده نمایید. سطل‌های زباله صنعتی معمولا از جنس پلی اتیلن ساخته می‌شود؛ که از دوام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. همچنین یراق آلات آن از جمله بخش پدال دستگاه، معمولا از قطعات فلزی ساخته می‌شود که در جریان حرکات مکانیکی، دوام و عملکرد بهتری داشته باشد.

در خرید سطل زباله صنعتی، توجه به ظرفیت آن و زمان‌بندی تخلیه سطل‌ها موضوعی تعیین‌کننده برای انتخاب ظرفیت مناسب است.

جهت رویت کالاها اینجا کلیک کنید...

  


تجهیزات رفاهی کارواش

در کنار تجهیزات ضروری برای تاسیس کارواش، استفاده از بعضی تجهیزات رفاهی، می‌تواند در بهبود خدمات دهی کارواش برای مشتریان بسیار موثر باشد. در ادامه لیستی از این موارد آمده است؛ که بهتر است برای راه اندازی یک کارواش مدرن و شیک، آنها را نیز تهیه نمایید.

   


مخزن آب :

مخزن برای ذخیره آب کارواش توصیه میشود و پیشنهاد میگردد برای هر ایستگاه 1000 لیتر در نظر گرفته شود و این مخزن فشار مناسب را برای پمپ های کارواش تامین میکند و از کم و زیاد شدن فشار آب شهر و یا آی چاه جلوگیری میکند.

   


سختی گیر :

فیلتر سختی گیر قبل از ورود آب به مخزن باعث میشود که املاح کم شده و از ایجاد رسوب در پمپ و اتصالات جلوگیری کند. البته اخیرا نوع جدیدی از سختی گیر در بازار آمده که با اضافه کردن بار مغناطیسی به آب باعث میگردد که املاح کم شده و از رسوب در پمپ جلوگیری نماید.

  


اتصال شیر فشار شکن به پمپ کارواش 

در ویدئوی زیر با مراحل اتصال شیر فشار شکن به پمپ کارواش آشنا می‌شوید. در اولین مرحله توصیه می‌کنیم از قرار گرفتن صحیح واشرها در جای خود مطمئن شوید. سپس پیچ اول را کمی بسته و بعد سراغ پیچ دوم بروید. حالا که اتصال به صورت کامل برقرار شد؛ پیچ ها را کم‌کم و همزمان با هم محکم کنید.

  

  


تعویض درب روغن پمپ کارواش

این کار بسیار ساده است؛ اما برای اطمینان از انجام درست آن، توصیه می‌کنیم ویدئوی کوتاه زیر را به دقت تماشا کنید.

 


چند نمونه از طراحی های انجام شده جهت کارواش :

در این بخش دو نمونه از طراحی و بخش‌بندی فضا در یک کارواش را مشاهده می‌کنید؛ که می‌تواند جهت تعیین بخش‌های مختلف کارواش به شما کمک کند. 

  

 

طراحی کارواش سنتی  

 

 

طراحی برای کارواش دستی

  


جدول تعرفه نرخ های کارواش

نرخ کارواش در سال 1398 برای شستشوی کامل خودروی سواری 30 هزار تومان و برای خودروی شاسی بلند 40 هزار تومان است. همچنین نرخ روشویی خودروی سواری 20 هزار تومان و روشویی خودروی شاسی بلند 30 هزار تومان است.

البته این قمیت‌ها پایه هستند؛ و هزینه خدمات گوناگون نیز ممکن است به آن اضافه شود. خدماتی نظیر، پولیش خودرو، صفر شویی، استفاده از بخار، مواد شوینده خاص و... همگی شامل هزینه‌های جداگانه خواهد شد.

 


نمای شماتیک تصفیه فاضلاب کارواش

آب یکی از مهم‌ترین مواد اولیه برای تاسیس کارواش است. از آنجا که مسئله کمبود آب یکی از مسائل مهم در ایران است؛ کارواش‌ها باید برای تامین آب مدنظر خود راهکار مناسبی داشته باشند. در بسیاری از کارواش‌ها امتیاز استفاده از آب چاه، این مشکل را برطرف کرده است. در حالی که در سایر کارواش‌ها، تنها امکان موجود، تصفیه آب و استفاده مجدد از آن است.

در تصویر زیر نمایی شماتیک از مراحل تصفیه آب در یک کارواش را مشاهده می‌کنید. در این سیستم، آب ریخته شده در محل شستشوی ماشین، در یک مخزن تخلیه شده و پس از عبور از فیلترهای مختلف و تصفیه شدن، به مخزن دیگری منتقل می‌شود. پمپ‌های آب نیز در مخزن دوم مسئول رساندن آب برای شستشوی مجدد هستند.

  

بازیافت آب کارواش

 


نمونه اتاق تاسیسات کارواش 

در تصویر زیر نمونه‌ای از اتاق تاسیسات یک کارواش را مشاهده می‌کنید.

 

اتاق تاسیسات کارواش دستی

 

تجهیزات کارواش

  


در صورتی که هنوز هم درباره تجهیزات لازم برای تاسیس کارواش سوال یا ابهامی دارید؛ می‌توانید آن را در بخش نظرات مطرح کرده و یا با ما تماس بگیرید.  

   

 

..