مهم‌ترین نکات درباره نگهداری از اسکرابر صنعتی

مهم‌ترین نکات درباره نگهداری از اسکرابر صنعتی

روش نگهداری از اسکرابر صنعتی موضوع بسیار مهمی است؛ که کمک می‌کند دستگاه شما با کم‌ترین هزینه و بالاترین کیفیت، همیشه در خدمت شما باشد.

 

 

نگهداری از اسکرابر صنعتی به دلایل زیادی از اهمیت بالایی برخوردار است. یک دستگاه سالم و سرحال کارهای شما را با سرعت بیشتر، کیفیت بالاتر و هزینه کمتری انجام خواهد داد. همچنین نگهداری صحیح از هر وسیله الکترونیکی و مکانیکی، موجب کاهش استهلاک و افزایش عمر مفید آن می‌شود. اسکرابرهای صنعتی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اگرچه نگهداری از اسکرابرهای صنعتی، بنابر نوع و مدل آن می‌تواند تفاوت‌هایی با یک‌دیگر داشته باشد؛ اما در این مقاله وب‌سایت آذین صنعت، چند نکته بسیار مهم و موثر را با شما در میان می‌گذاریم.

   


شستشوی تی مکش (تی اسکوئیچی) :

خط مقدم هر اسکرابر، فرچه یا تی آن است. این تی به کمک روش مکش آلودگی‌ها را از سطح زمین زدوده و جذب می‌کند؛ و به همین دلیل به راحتی کثیف می‌شود. بنابراین اولین و اثرگذارترین روش نگهداری از این دستگاه، شستشوی تی مکش آن است. این کار را باید به صورت روزانه و قبل از آغاز کار دستگاه انجام دهید.

شستشوی تی به کمک آب پرفشار، اطمینان از باز بودن مسیر لوله مکش و تمیز کردن آن، از جمله کارهایی است که در این زمینه باید انجام دهید. همچنین می‌توانید با برعکس کردن تی به صورت دوره‌ای، میزان استهلاک آن را کاهش داده و دوره طولانی‌تری از آن استفاده کنید.

    


شستشوی مخزن آب کثیف :

همان‌طور که در مقاله قبلی (آشنایی با انواع کفشور صنعتی) گفتیم؛ اسکرابرهای صنعتی معمولا دارای دو مخزن آب تمیز و آب آلوده هستند. طبیعتا با توجه به نوع کارکرد این دو مخزن، بهتر است مخزن آب کثیف را نیز به صورت روزانه و منظم تمیز کنید. در واقع این کار یکی از کارهای همیشگی روزانه، قبل از آغاز به کار دستگاه خواهد بود.

به‌طور معمول مخزن آب آلوده به راحتی از دستگاه جدا می‌شود. با جدا کردن مخزن از دستگاه، باز کردن درپوش آن و شلنگ ورودی آب آلوده به آن، می‌توانید تک تک این اجزا را به‌طور کامل شستشو داده و دوباره در محل خود نصب کنید. در این زمینه شستشوی فیلتر مخزن را نیز فراموش نکنید.

 

  


شستشوی مخزن و فیلتر آب تمیز

فیلتر آب تمیز را نیز بهتر است هر چند وقت یک بار بررسی کرده و تمیز کنید. این کار باعث افزایش بازدهی دستگاه شما خواهد شد. وظیفه این فیلتر نگهداشتن قطعات درشت و یا مواد ته نشین شده در مخزن آب تمیز است.

مخزن آب تمیز را هم ماهی یکبار تخلیه نموده و شستشو دهید 

  


تعویض وسائل مصرفی

یکی از اصول نگهداری از اسکرابر صنعتی تعویض وسایل مصرفی آن است. دقیقا مانند یک خودرو که هرچند وقت یکبار وسایل مصرفی آن مانند فیلترها و روغن و لنت و... باید عوض شود. دستگاه اسکرابر نیز هرچند وقت یکبار نیازمند دریافت چنین سرویسی خواهد بود.

تعویض وسایلی مانند تیغه لاستیکی تی ، فیلترها و برس ، توسط خود شما نیز ممکن می‌شود. ولی برای بررسی بهتر و دقیق‌تر دستگاه و انجام سرویس‌های دوره‌ای، بهتر است از یک متخصص در این زمینه بهره ببرید.

  


توجه به وضعیت دستگاه

عیب‌ها و نواقص فنی ایجاد شده در دستگاه شما، معمولا به‌صورت یک‌باره رخ نمی‌دهد. خیلی وقت‌ها استهلاک قطعات و بخش‌هایی خاص از دستگاه، به مرور کیفیت و کارایی دستگاه را کاهش داده و در نهایت منجر به خرابی آن می‌شود.

بنابراین بسیار مهم است که به کیفیت و کارایی دستگاه توجه داشته باشید؛ و هرگونه تفاوت علمکرد در دستگاه را به دقت بررسی کنید. به عنوان مثال در اسکرابرهای باطری‌دار، به مرور عمر باطری کم شده و در نتیجه دستگاه با توان کمتر و یا مدت زمان کمتری فعالیت می‌کند.

تغییر صدای دستگاه و کاهش قدرت مکش آن نیز، یکی دیگر از مواردی است که باید به دقت به آن توجه کنید؛ و در صورت وقوع، به دنبال علت آن گشته و مسئله را پیش از جدی‌تر شدن، برطرف کنید. در صورتی زودهنگام موتور مکنده سرویس شود با هزینه بسیار کم قطعاتی مانند بلبرینگ و یا تمیز کردن پروانه مشکل حل میشود و در غیر این صورت احتمال سوختن موتور وجود دارد.

در نهایت گاهی علت کاهش کیفیت و عملکرد دستگاه، عدم فعالیت صحیح بخشی از آن است. مثلا دستگاه مکش به خوبی کار نمی‌کند؛ و یا محلول شستشو به طور کامل خارج نمی‌شود. حتی گاهی مشکلات کوچکی مثل فرسوده شدن تیغه تی، می‌تواند با گذاشتن رد تی روی زمین، از کیفیت نهایی کار دستگاه بکاهد.

طبیعتا هرچه سریع‌تر به وضعیت فعلی و مشکلات موجود دستگاه رسیدگی شود؛ رفع نواقض و مشکلات احتمالی آن ساده‌تر بوده و با هزینه کمتری قابل انجام خواهد بود. به همین دلیل است که در امور مراقبتی مربوط به دستگاه‌های صنعتی، همیشه اصول نگهداری بر اصول تعمیر مقدم بوده و در منابع علمی این پروسه را با عنوان نگهداری و تعمیر می‌شناسند.

 

 

نکاتی که در حین کار به نگهداری دستگاه اسکرابر کمک می کند

- پس از هر ۱۰۰ متر کار تی مکنده را یکبار بلند کرده تا اگر آشغال بزرگی در زیر آن گیر کرده باشد بیرون بیاید تا به لاستیک دستگاه آسیب نرسد

- پس از اتمام کار برس شستشو از زیر دستگاه خارج شود تا بر اثر فشار موها خم نشود

- شستشوی روزانه تی اسکوپیچی و لوله مکنده و مخزن آب کثیف


    

   

فیلم نگهداری اسکرابر صنعتی 

 

 

برای رویت مدلهای اسکرابر اینجا کلیک کنید

  

..