راهکار استفاده بهینه از نیروی خدماتی

راهکار استفاده بهینه از نیروی خدماتی

راهکار بهینه کردن و سرعت بخشیدن به نظافت و استفاده صحیح از نیروی خدماتی در سازمان ها ، شرکت ها و ادارات

   

نیروی‌ انسانی‌ کارآمد در یک‌ مملکت جزو سرمایه‌های‌ ارزشمند آن کشور بهشمار می‌آید . سبک کار بهینه در قوانین و دستور العمل های بهداشت کار گنجانده شده است در صورتی که اجرایی شود باعث میگردد سن از کار افتادگی بالا رفته و همچنین هزینه های درمان نیز در آن سنین کاهش پیدا کند و سالمندانی سرحال تر و شاداب تر به زندگی خود ادامه دهند . بنابراین اصلاح شیوه کار کارگری بایستی در سنین جوانی انجام شود که فشار جسمی کمتر گردد. 

نمونه عدم انتباق بسته بندی هاست که حداکثر وزن بسته های فرودگاهی و پستی حداکثر 20 کیلوگرم است در صورتی که هنوز بسته بندی های پاکت سیمان و گچ 50 و 40 کیلوگرمی هستند.

در نیروهای خدماتی و نظافتی به علت ساعات کار بیشتر و فشار بر عضلات اصلاح روش کار الزامی می باشد . یکی از عمده ترین کارهای پرسنل خدماتی ، نظافت و تمیز کردن کف و سطوح می باشد .

استفاده از تی های رایج در بازار به علت داشتن دسته کوتاه (حداکثر ۱۲۰ سانتیمتر) باعث شده که در حین کار ، کارگر خم شده و فشار مظاعفی به گردن و کمر فرد می آید که از کارایی فرد نیز می کاهد . برای اصلاح این عمل بایستی از دسته بلند و عوض کردن روش تی کشیدن استفاده کرد. حداقل طول دسته پیشنهادی 150 سانتیمتر است و روش تی کشیدن به حالت زیگزاگی و به سمت عقب حرکت کردن می باشد. در این روش پیشنهاد میشود به جای اضافه کردن عرض تی ، طول نخ را زیاد کرده تا سرعت کار بیشتر شود.

 

یکی از مشکلات دیگر حمل تی نخی است که فرد استفاده کننده برای شستشن تی به محل مورد نظر برده و پس از شستشو با آب آن را به محل کار بازگردانده شود . این مسافت گاهی زیاد میباشد و باعث میگردد که فشار بر روی کتف و دست کارگر آورده شود . فرض کنید پرسنل خدمات بیمارستان که عمدتا خانم ها هستند بایستی کف اتاقی را نظافت کند و بعد از کثیف شدن تی ، دسته تی را برداشته با محل تی شوی خانه برده و با آب گرفتن روی نخ تی و فشار آوردن توسط پا عمل شستن را انجام داده و به علت عدم آبگیری (چلاندن) وزن آن سنگین شده که گاهی تا 4 کیلو نیز میرسد را حمل کرده و دوباره به محل تی کشیدن ببرد !!!

 

برای حل این مشکل دستگاه تی شوی پرتابل پیشنهاد میشود که دارای چرخ باشد و دیگر برای شستن تی نیاز به طی طریق نباشد و بتواند در محل نظافت تی را هم شستشو داده و تمیز کرد. در هنگام جابجایی مانند رفتن به اتاق کناری می توان تی را در تی شوی قرار داد تا محل مورد نظر حمل نمود. یکی دیگر از محسنات تی شوی شستشوی کامل نخ است که حتی میتوان از مواد شوینده و یا ضد عفونی کننده نیز در مخزن آب تمیز آن استفاده کرد.

در صورتی پرسنل خدماتی نظافت کلی را بخواهد اعم از تی کشیدن ، تمیز کردن شیشه ، دستمال کشیدن میز ، تخلیه سطل های زباله و ... را بخواهد انجام دهد نیاز است که برای آوردن هر کدام از لوازم چند بار به محل نگهداری لوازم نظافت مراجعه کند و بازگردد که همین عمل وقتگیر خواهد بود . برای حل این مشکل ترالی های نظافتی پیشنهاد می گردد که در چند مدل مختلف تولید شده است . برخی دارای تی شوی و محل نگهداری لوازم نظافت ، بعضی مدل ها سطل زباله جهت جمع آوری زباله و یا بین برزنتی جهت حمل ملحفه کثیف برخوردار هستند. 

  

 

 

..